top of page
חיפוש

פיתוח קול וכימיה

פיתוח קול הוא תהליך שלוקח זמן. במקרים רבים עומד מול המורה זמר צעיר שאין לו יסודות ובסיס טכני בכלל, ולוקח זמן להקנות את היסודות האלו ולבסס טכניקה קולית טובה. אבל גם אם עומד מול המורה זמר וותיק בעל טכניקה מבוססת וניסיון, עדיין יש צורך להתמודד עם שירים שמעמידים בפני הזמר אתגרים טכניים, ויש צורך לתחזק את הטכניקה ולעדכן אותה עם השינויים הפיזיולוגים שכל אדם עובר במהלך חייו. הקול הוא חלק מהגוף, וכל זמן שהגוף משתנה, גם הקול משתנה, וצריך לתחזק את הטכניקה כל הזמן.


אז מה הקשר בין פיתוח קול לכימיה בכלל?

מכיוון שזה תהליך ארוך שלוקח חודשים ולפעמים שנים, נוצר קשר בין אישי בין המורה לתלמיד. הקשר הזה הוא חשוב ביותר. כמו הקשר בין אמא לתינוק (אני יודעת שזו השוואה לא מובנת מאליה ולפעמים נראית מוגזמת קצת) כך גם הקשר בין תלמיד למורה לפיתוח קול. המורה רואה את התלמיד באמת שלו ושל הקול שלו: במה שהוא לא מצליח, מה שהוא צריך לתקן. התלמיד חולק עם המורה את השאיפות שלו, את הניסיונות שלו להצליח וגם את הכישלונות.

כמו אמא ותינוק, המורה יכול לטפח את התלמיד ולתת לו לגדול בתחושה בטוחה כדי שבסוף יפרוש כנפיים ויצא לעולם חזק ועצמאי. המורה נותן דוגמא אישית של מישהו ששייך לעולם המוסיקה, שהתנסה בתעשיית המוסיקה, ויש תלמידים שאין להם אף דוגמא חיה כזאת מסביבם מלבד המורה.

לפיכך הקשר בין המורה לתלמיד הוא קריטי בהתפתחות המקצועית של התלמיד בתור זמר. וקשר, כמו בכל מקום או מקצוע בעולם, תלוי בכימיה בין אנשים.


pic. by freepik


אם יש מורה עם המון ניסיון אבל אין מספיק כימיה עם התלמיד זה לא טוב?


אין תחליף לתחושה שמאמינים בך ותומכים בך. אין תחליף לקשר שבו מבינים אחד את השני, ומספיק מעט מילים בשביל לעשות שינוי גדול, כי יש הבנה גדולה בין שני אנשים. אין תחליף לתחושה שסומכים על מישהו ללא סייג ומאמינים שהוא מוביל אותנו במסלול שנכון לנו, והמניעים שלו טהורים.

אבל...

לא תמיד מוצאים את המורה שמצליח לתת לנו את הכל: גם טכניקה טובה ומתאימה לנו, גם כימיה מצוינת איתו, גם מאמין בנו ללא פשרות. ובסופו של דבר, זמר חייב ללמוד פיתוח קול כדי להתקדם, ולפעמים צריך להסתפק במה שיש, גם מזה לומדים ומתקדמים. במקרים כאלה, מורים עם הרבה ניסיון שיודעים ללמד טכניקה הם לדעתי הבחירה הטובה יותר, מאשר מורים שמאמינים בנו אבל אין להם את הכלים הטכניים לסייע לנו ללמוד לשיר טוב יותר. אבל צריך לקחת בחשבון שהעבודה על החיזוק והאמונה העצמית נמצאת בידיים של התלמיד והמורה לא יעזור בנושא הזה. צריך להיות מודעים לזה.


pic. by freepik


אז מה תכלס?


כבר בשיחת טלפון ראשונית עם המורה אפשר להרגיש אם יש שפה משותפת, אם יש כימיה בסיסית. אפילו שמדובר בשיעור פיתוח קול, הכל נגמר בסוף בקשר בין אנשים, וכל אחד יכול להרגיש באופן אינסטינקטיבי מה הוא מרגיש לאדם אחר. האם הוא אמין? האם הוא נחמד? האם נעים לי בחברתו?

בהמשך בפגישה ראשונה, אפשר לראות אם נעים לי לשיר מול המורה, האם הוא גורם לי להרגיש בטוח מצד אחד והאם הוא נותן לי הערות ועצות שאני יכול להבין. אם אני עומד מול מורה שמדבר אלי ואני לא מצליח להבין מה הוא רוצה, יש בעיה בתקשורת בינינו.

יצא לי בחיי המקצועיים כזמרת ותלמידה לפיתוח קול ללמוד עם מורים רבים. חלק האמינו בי יותר וחלק פחות. חלק היו בעלי ידע מקצועי גדול וחלק פחות. אני יכולה לומר ללא צל של ספק שהמורה החשוב ביותר בחיי היה המורה שהאמין בי ללא ספקות וידע לתת לי ידע מקצועי וטכניקה חסרת תקדים. האמונה שלו בי פתחה לי את הלב ושיחררה אותי מפחדים וחסמים קוליים שהיו לי. הייתה לנו כימיה נהדרת.

3 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page