חיפוש

"המלחמה" בין שירה קלאסית לשירה עכשווית


בעולם פיתוח הקול, כמו בשאר העולם המקצועי, הדברים הולכים ומתמקצעים בנישות השונות של המקצוע. מורה שמלמד לשיר מוסיקה קלאסית כבר לא יכול ללמד מוסיקה עכשווית ולהפך.


מה קרה פעם?


עד לפני כמה שנים, בכל האקדמיות בעולם לימדו רק מוסיקה קלאסית או ג'אז, ולא הייתה אפילו מחלקה ללימוד מוסיקה עכשווית מסחרית, כלומר פופ, רוק, אר 'נ בי וכו'. כל מי שלימד פיתוח קול עכשווי מסחרי, למד את הטכניקה "ברחוב", לא באקדמיה. בשנים האחרונות בארה"ב הבינו ששוק המוסיקה המסחרית גדול פי 10 משוק המוסיקה הקלאסית, ואם הם מתעלמים מעובדה זו הם שולחים את התלמידים שלהם לעולם המקצועי ללא ידע מתאים להצליח בשוק. לפיכך התחילו לקום מחלקות ווקאליות שמתמחות גם במוסיקה עכשווית.

הדעה הרווחת לפני כמה שנים הייתה שהטכניקה של השירה העכשווית היא טכניקה שפוגעת במיתרי הקול, ולפיכך רק טכניקה קלאסית היא בריאה ולא גורמת נזק. דעה זו התבררה כשגויה לחלוטין. ב- 15 שנים האחרונות הייתה קפיצת דרך עצומה במחקרים על מיתרי הקול, בהם חקרו את פעולת מיתרי הקול בכל סוגי הז'אנר ותיעדו אם יש או אין נזק למיתרים. מסתבר שהטכניקות שמורים למוסיקה עכשווית נהגו ללמד, הן טכניקות שלא מזיקות למיתרי הקול (אם מלמדים אותם כמו שצריך), ונהפוך הוא מיתרי הקול נשארים בריאים. טכניקות אלו צמחו ב"רחוב" מתוך צורך של זמרים להצליח להגן על הקול שלהם ולהנות מקריירה ארוכת שנים, ובשנים האחרונות הן קיבלו אישור מדעי.

הויכוח ארוך השנים בין המוסיקה הקלאסית והמוסיקה העכשווית הגיע לסיום, ועתה הטכניקה של המוסיקה העכשווית קיבלה אישור אקדמי, ומלמדים פדגוגיה קולית עכשווית באקדמיות רבות.



האם אפל עובדת כמו מייקרוסופט?


כן, שניהם מחשבים, אבל התוכנות ומערכת ההפעלה שלהן שונה לחלוטין.

באותה מידה, מורה לפיתוח קול שמתמחה במוסיקה קלאסית לא יכול ללמד באופן אפקטיבי לשיר מוסיקה עכשווית מסחרית, משום שזו טכניקה אחרת. זמרה קלאסית מתמקדת בשירה ברגיסטר (רגיסטר הוא אופן פעולה של מיתרי הקול) אחד בלבד: קול ראש (Head Voice). במוסיקה קלאסית אין שילוב בין רגיסטרים, והעבודה הקולית היא הגדלת המנעד של רגיסטר קול הראש, חיזוק שלו מבחינת עוצמה והגדלת הגמישות של הרגיסטר הזה.

בזמרה עכשווית הרגיסטר השולט הוא המיקס (Mix Voice), שהוא שילוב בין רגיסטר קול חזה (Chest Voice) לרגיסטר קול ראש. בנוסף יש שילוב בלתי פוסק של הרגיסטרים בתור חלק מהז'אנר. כמעט בכל שיר משתמשים במס' רגיסטרים שונים: קול ראש, מיקס, קול חזה (קוראים לזה גם belting), פלצט (Falcetto) ופריי (Fry Voice). מבלי להhכנס לדרך הפעולה של כל רגיסטר, מדובר על הפעלה שונה לחלוטין של מיתרי הקול, למשל כיווץ לעומת מתיחה, סגירת המיתרים לעומת השארתם פתוחים וכו'.

למעשה טכניקה קלאסית וטכניקה של מוסיקה עכשווית מתמקדות בדרכי הפעלה שונות לחלוטין של מיתרי הקול, לפיכך אין ביניהן הקבלה ואלו טכניקות שונות לחלוטין. כאשר לומדים מוסיקה עכשווית יש צורך לגעת בקול ראש, כי הוא נחוץ למיקס, אבל אין העמקה שדרושה לצורך השירה בסגנון קלאסי. באותו אופן, כאשר לומדים מוסיקה קלאסית לפעמים נוגעים בקולות נמוכים, אבל יש התנגדות גדולה לשיר בקול חזה, שנחשב לא מתאים בכלל לז'אנר ויש עדיין מורים שמאמינים שהוא מזיק לקול.



לסיכום, תבחרו מורה בהתאם לז'אנר שאתם רוצים להתמקד בו


מעבר להבדלים שהסברתי כבר בטכניקה, כאשר בוחרים מורה לפיתוח קול בוחרים מישהו שיעצב את הקול שלכם, וכל מורה עושה זאת לפי הטעם שלו. מורה ששר מוסיקה קלאסית הוא בעל ידע נרחב ברפרטואר, בעל ניסיון על במה עם הרפרטואר הזה, הוא מכיר את העולם המסחרי שקשור למוסיקה הזאת והוא העמיק בכל חייו בטכניקה קלאסית. אותו הדבר לגבי מורה ששר מוסיקה עכשווית.

אם אתם סגורים על הז'אנר שאתם רוצים ללמוד ורוצים להתמקצע בו, הדבר הכי מקדם הוא למצוא את מי שהעמיק ומכיר את הז'אנר מכל הבחינות ויכול לעזור לכם להתקדם בו מכל הבחינות.

29 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול